Andreas Søndergaard til Wolverhampton

PG
29. maj 2018 kl. 09:11
Formand, Claus & Andreas

17-årige Andreas Søndergaard har fået sin fodboldopdragelse her i Vindinge. Siden har karrieren drevet ham til OB og senest den engelske traditionsklub Wolverhampton, hvor han i dag vogter målet for u23-mandskabet.

Vindinge: Selv i fodboldkredse er det ikke alle der ved, at den meget talentfulde målmand, Andreas Søndergaard, fra januar i år har været på kontrakt i den midtengelske traditionsklub Wolverhampton, men i Vindinge ved de det og er stolte af det.

Stoltheden er også åbenlys hos afdelingsleder på Danehofskolen, Nikolai Skibdal, der nysgerrigt spørger ind til Andreas´ ophold i det engelske, da de to tilfældigt møder hinanden ved banerne i Vindinge, hvor målmanden og denne signatur har sat hinanden stævne en fredag aften, mens Vindinge's herre i Serie 3 møder Thurø. (og vinder 10-0)

God på fødderne

Vi får ikke set meget af kampen, for en masse fra den lokale boldklub skal lige spørge ind til karrieren, og Andreas har også behov for at høre nyt om lokale spillere og forhold.

Hans store interesse for klubben viser sig ved, at klubbens formand, Claus Johansen, får overdraget en målmandstrøje, som senest var i aktion under det nyligt overståede EM for U17, der blev afviklet i Birmingham - nærmest i Andreas´ baghave. Det danske holds deltagelse sluttede dog skuffende efter gruppespillet.

Imellem alle de muntre afbrydelser, som Andreas sympatisk svarer på, får jeg dog svar på nogle af mine spørgsmål, blandt andet omkring den unge målmands forcer.

- Mit spil med fødderne er bedre end dem jeg har konkurreret med, og det kan tilskrives min træner her i Vindinge, Reno Larsen, der altid insisterede på, at jeg skulle være med i alle småspilsøvelserne. Det giver mig et forspring, siger Andreas og får et anerkendende nik fra Reno Larsen, der også var mødt op for at hilse på en af sine tidligere spillere.

Bor hos en familie

Det er også værd at vide, hvordan det har været for en ung mand på 16 år, at skulle stå på egne ben efter en opvækst i Egernvænget i nyborg, og ikke mindst en helt anden klub.

- Jeg kunne vælge mellem at bo i egen lejlighed eller at bo hos en plejefamilie, og at jeg valgte det sidste, har jeg ikke fortrudt. Jeg er aldrig alene, keder mig ikke og stortrives, er det hurtige svar.

og dagene er også godt fyldt op.

- Vi er på anlægget hver dag fra 9.00-14.00, hvor hele U23-truppen træner samlet, og en dag om ugen er træningen sammen med førsteholdstruppen, der fra den nye sæson er tilbage i Premier League. Vi spiller typisk turneringskamp mandag aften, og i nogle uger bliver det til to kampe.

Real Madrid

Andreas Søndergaard kan med god samvittighed sige spiller, for det er ham, der er førstevalget som målmand til trods for, at hans konkurrent er 21 år.

Scenariet kan derfor, teoretisk være, at skader til de to målmænd omkring Premier League-holdet kan give debut til en 17-årig dansker. Det er en tanke, men allerede nu har Andreas forventning om, at hans nuværende kontrakt, der udløber med udgangen af 2020 til den tid vil blive forlænget.

Til min store fortrydelse konstaterer jeg, at en målmand, der er aktiv i England, holder med Real Madrid i lørdagens Champions League-finale, men må efterfølgende acceptere, at han har håneretten efter den fatale indsats fra Liverpools målmand, der med to drop af hidtil usete dimensioner kostede sejren mod Real Madrid.

Andreas kan nu bruge de næste seks ugers ferie på at pleje sine mange relationer i barndomsbyen. Jeg har mødt en meget ærlig og sympatisk ung mand, som jeg er sikker på, at vi kommer til at høre mere om i fremtiden. Jeg vil i hvert fald, udover Liverpool, følge med i, hvad der sker i Wolverhampton. (JOHN SCHMIDT)