Oktoberfest

BH
27. oktober 2017 kl. 19:14
Stor ølfest hitter: Boldklub har succes med oktoberfest i Nyborg

For tredje år i træk er interessen for at fejre oktoberfest i Nyborg enorm. Arrangøren havde udsolgt allerede i februar, og konceptet er der næsten ikke ændret på.

Det er lidt af en guldkalv, som Vindinge Boldklub har sat i verden. I år er det tredje gang, at boldklubben holder en stor fest Tennishallen i Nyborg inspireret af den traditionsrige oktoberfest i München.

Konceptet bag festen, der i år finder sted 29. september, er ganske enkelt, fortæller Claus Johansen, der er formand for Vindinge Boldklub og i sin tid fik idéen til oktoberfesten.
Det går ud på, at folk klæder sig ud i tyrolertøj og møder op i godt humør, og så er der et band, der spiller, mens folk spiser wienerschnitzler, og så har vi der her ølkrus på en liter.

Ved festen sidder deltagerne ved 24 borde med plads til 32 personer hver. Bord har navn efter tyske byer og delstater såsom Köln og Niedersachsen, og det er også ud fra denne organisering, at billetterne til det populære arrangement sælges.

- Hvert bord har en ambassadør, der sælger til venner og bekendte og på den måde laver en fest i festen, siger Claus Johansen.

Det er et koncept, der virker.

- Allerede i februar havde vi udsolgt, og selv om det er ikke en lukket fest, er det svært at få billetter, erkender arrangøren.

Overskuddet går til Vindinge Boldklub, dels til selve klubben og dels klubbens forskellige hold, der hjælper til ved festen. Claus Johansen ønsker ikke at oplyse, hvor god en forretning det er.

- Men det giver et rigtig pænt overskud. Vi kunne sagtens sælge 400 pladser mere, men det ønsker vi ikke, for så ville det blive alt for stort.

Vindinge Boldklub arrangerer oktoberfesten ud fra devisen om, at man ikke bør ændre på noget, der fungerer.

- Det eneste nye i år er, at Lauses Grill sælger pølser udenfor efter klokken 9, hvis folk har behov for at supplere wienerschnitzlen, siger Claus Johansen, som skal forhandle kontrakt for de næste tre år med festarrangørfirmaet Vollstedt Group.

Skulle man stå uden billet, men med et stort behov for kalvekød, germansk dansemusik og litervis af øl, kan man prøve at efterlyse en billet på festens facebookside, "Oktoberfest Nyborg", oplyser Claus Johansen. Har man heldet med sig, er prisen 350 kroner.
Vindinge Boldklub har sikret sig fortsat samarbejde med firmaet Vollstedt Group, der både leverer musik med bandet Top Seven, udsmykning og meget andet til de populære oktoberfester. Der er tegnet en kontrakt, som skal sikre ølfest, de næste 3 år.
Datoerne er også på plads. I 2018 finder festen sted fredag 28. september, i 2019 fredag 27. september, og i 2020 åbner ølhanerne og serveres schnitzlerne fredag 25. september.
Vindinge Boldklubs oktoberfest-team, siger tak for en fed fest, og håber på, at se jer allesammen igen, til næste år.
Desuden tak til alle de frivillige, der hjalp til med at servicere vores dejlige gæster.
Med sportslig hilsen
Henrik, Olsen, Anne, Lars P, Nalle og Claus